Wednesday, August 6, 2014

TAHUKAH ANDA APA ITU INDEKS GLISEMIK?



Indeks glisemik (IG) bagi peringkat karbohidrat adalah berdasarkan kesannya terhadap gula dalam darah. 

Maksudnya, karbohidrat yang cepat dicernakan (menjadi gula) akan mempunyai IG yang tinggi. Manakala yang mempunyai IG yang rendah pula akan mencerna karbohidrat secara perlahan-lahan dan membebaskan gula sedikit demi sedikit pada sistem badan. 

Jadi untuk mengekalkan paras gula dalam darah yang rendah amatlah penting, terutama bagi mereka yang menghidap DIABETES. 

Makanan yang mempunyai IG yang rendah juga akan membebaskan tenaga secara perlahan-lahan dan berterusan untuk jangka masa yang lama. Ia sangat sesuai untuk mereka yang ingin MENGURANGKAN BERAT BADAN kerana ia akan mengurangkan rasa lapar tapi dlm masa yang sama tetap membekalkan tenaga pada badan.

Untuk MENJAGA KESIHATAN dalam jangka masa panjang pilihlah makanan yang sesuai dengan keadaan anda.

Contoh sekarang di bulan puasa nie, kita digalakkan berbuka dengan kurma kerana kurma mengandungi IG yang tinggi, jadi ia akan memberi tenaga yang cepat pada badan selepas berpuasa seharian. Dan bila bersahur di galakan mengambil makanan yg IG rendah supaya tenaga akan lambat di bebaskan dan bertahan lama dalam badan. Cth yang paling baik adalah ESP SHAKLEE, ianya protein yang mempunyai IG kurang dari 55

Nak tahu lebih lanjut tentang ESP? whatsapp 01112861423

No comments:

Post a Comment

HERBAL BLEND KRIM PELBAGAI GUNA

THE BEST CREAM EVER . Krim pelbagai guna yang sangat best, boleh guna untuk macam-macam masalah kulit, untuk semua golongan dari bayi...